Martie – Luna Regatului României (18)

18 martie 1906, Paris – Traian Vuia realizează primul zbor din Europa cu un aparat autopropulsat mai greu decât aerul.

Traian Vuia a fost şi un mare patriot român. În 1918 a înfiinţat, la Paris, Comitetului Național al Românilor din Transilvania și Bucovina, organism care a avut un rol important în promovarea ideii de unire a teritoriilor locuite de români cu Regatul României. Traian Vuia a fost decorat în 1931 cu Ordinul Ferdinand I, creat în 1929 special pentru a răsplăti contribuţiile la realizarea Marii Uniri.

18Dacă Traian Vuia şi-a folosit prestigiul dobândit ca pionier al aviaţiei pentru a ajuta la realizarea idealului naţional, Aurel Vlaicu este cel care a pus bazele aviaţiei militare româneşti.

În vara anului 1913, în al doilea război balcanic, Vlaicu a zburat în misiuni de recunoaştere deasupra Bulgariei, ca ofiţer voluntar (căpitan) în armata română.

A fost pentru prima dată în Europa când un avion a fost folosit în scopuri militare într-un teatru de război. În aceste misiuni Vlaicu a folosit, pentru prima dată în lume, un avion în întregime metalic.

Pentru acţiunile sale a fost propus pentru decorare la începutul lui septembrie 1913. Din păcate, nu a putut primi decât post-mortem Virtutea Militară, deoarece pe 13 septembrie 1913 s-a prăbuşit în cursul tentativei de a trece peste Carpaţi cu avionul.

Avioanele Vlaicu III au participat însă la primul război mondial. Când treceţi pe lângă monumentul eroilor aerului din Bucureşti puteţi vedea cât de mulţi au fost aviatorii care şi-au dat viaţa pentru România Mare.

Şi în al doilea război mondial România a fost între primele cinci naţiuni beligerante în privinţa efectivelor şi eficacităţii aviatiei militare. Avioanele de luptă IAR-80 au fost atât de eficace încât ocupanţii sovietici au demontat uzina de la Braşov şi au trimis-o în URSS. Şi nu au mai permis României să construiască avioane de luptă timp de 20 de ani.

Regatul României fusese a doua ţară, după Franţa, care înfiinţase aviaţia militară. Regatul României fusese a doua ţară care folosise avioane în teatre de război (prima fusese Italia, în războiul din 1912 cu Turcia, în Africa de Nord). Regatul României era în clubul restrâns al producătorilor de avioane înainte de primul război mondial.

Toate astea trebuiau şterse din memoria românilor de către ocupanţi.

A fost odată ca niciodată… Regatul României! Şi va mai fi, dacă veţi pofti!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s